onsdag 21. september 2011

Mitt første blogginnlegg på 20 år..



Dette er mitt første blogginnlegg på 20 år, sier overskriften. Vel, dette stemmer ikke helt. Jeg er enig i at jeg var født smart og intelligent anlagt, men noe blogginnlegg tror jeg neppe var det første jeg skrev når jeg kom ut. Mitt første blogginnlegg på en god stund blir vel mer riktig å si. Nåvel, nok om det.
Jeg er nå godt i gang med årsstudie i psykologi på Ansgar, og trives med det. Masse flotte mennesker på skolen, og noen fantastiske roomies. Det er masse å lese på skolen fram til de 2 første eksamnene i November, men det er heldigvis meget interessant også. Så dagene består for det meste av lesing, lesing, spising, jogging og litt sosialt. Jeg har vært ei helg i Oslo og besøkt gode venner, og forrige helg i Bergen og besøkt gode venner der.
Det første læreren vår spurte klassen (på 65 elever) om, var hvem som hadde tenkt å ta profesjonsutdanning videre. Omtrent halvparten rakk opp hånda, og han fortsatte å legge ut om hvor UMULIG det var å komme inn på de 2 gjenværende åpne stedene (Bergen og Tromsø) ettersom man trenger bare A- er OG i tillegg risikerer å IKKE bli trukket av disse igjen. Videre består ikke klassen lenger av 65 elever, og mange er ikke lenger like sikre på hva det neste året vil innebære. Jeg selv er ganske usikker, men har noen alternativer- så vi får se:)
I dag har vi lesedag hele dagen (hver onsdag) og jeg burde jobbet effektivt. Jeg har sovet 8 timer inatt (mye i forhold til hva jeg er vant med). Det burde vært nok.. Men i tillegg, når jeg nettop lå å leste om hukommelsen, sovnet jeg og våknet etter en time. Det betyr 9 timer tilsammen! Og jeg er fortsatt dautrøtt! Hvilke psykologiske grunner kan det ha..? Ja, som dere skjønner har jeg fått psykologi så å si "opp i halsen" og vurderer alle psykologiske faktorer som kan være tilstede i en situasjon. For psykologi inngår jo i absolutt alt!
Bare for referatets skyld, kan jeg jo si at jeg spilte piano i et par timer i Ansgarkapellet i går. Der er det fantastisk akustikk og flygelet er som å spille på en yndlingspute. Noe av det beste jeg vet.. Må friske opp litt av kunnskapene mine, så jeg ikke glemmer det jeg liker aller best. Men, som jeg nettop har lært, slike motoriske ferdigheter (implisitt hukommelse) kan sitte i hukommelsen livet ut uten at man tenker på og konsentrerer seg og skjønner ALT man GJØR.. DET er kult! Ja, nok digresjoner..
Nå skal jeg prøve å samle meg og lære nytt psykologisk stoff=P
I kveld skal jeg til Julie å se film, og deretter er det spillkveld på skolen- en highlight jeg gleder meg til!
Ellers er Gud god, som alltid! Stol på Han, og legg ned ditt liv for Han, slik Han har gjort for deg! Hallelujah..
Ha en velsignet dag/uke videre!:)
Shalabais..

1 kommentar: